Historie.

 

 Het transportbedrijf van Ton en Petra Brandhoff bestaat sinds 1 januari 1996, op deze datum namen zij het bedrijf over van de vader van Petra, de heer Kees Doodeman. Transportbedrijf Doodeman heeft een lange historie die teruggaat tot 1908, toen de opa van Kees, de heer Simon Doodeman sr; vanaf de oosterwijzend in Nibbixwoud (waar het bedrijf overigens nog steeds gevestigd is) begon met het vervoer van groente en fruit, wat hij ophaalde bij de tuinders en wegbracht naar de diverse veilingen die toen nog in de omgeving van Nibbixwoud gevestigd waren, zoals Wognum, Zwaag en Blokker. Uiteraard gebeurde dit met toen nog met paard en wagen. Na een aantal jaren kwam de zoon van Simon, de heer Cor Doodeman, erbij en werd ook de eerste vrachtauto aangeschaft, een T-Ford met een klein laadbakje.

Het bedrijf floreerde, overleefde de oorlog en vanaf eind jaren 50 werkten ook de kinderen van Cor Doodeman mee in het bedrijf. Uiteindelijk zetten Kees en Jan het bedrijf voort. Jan ziet echter meer heil in de opkomende tegelhandel en begint voor zichzelf, waarna Kees en Toos Doodeman verder gaan met het groente- en fruittransport. Na het sluiten van de diverse veilingen en de opening van de mammoetveiling WFO in 1982 breidt het werk zich uit en er komt personeel bij. Eind jaren tachtig bestaat het wagenpark uit 3 bakwagens.

Begin jaren 90 krijgt dochter Petra verkering met Ton Brandhoff, die op dat moment als chauffeur werkzaam is bij een collega-vervoerder. Na enkele jaren komt ook Ton in dienst bij C.S. Doodeman Transport. Langzamerhand neemt hij vader Kees steeds meer werk uit handen en als die aangeeft het rustiger aan te willen doen, geven Ton en Petra (inmiddels getrouwd) aan het bedrijf wel over te willen nemen. Op 1 januari 1996 is dit een feit en nemen zij het bedrijf over, inclusief wagenpark en personeel. De toename van het werk, (met name het fruit moet steeds vaker naar andere delen van het land vervoert worden) doet Ton besluiten de vervoerscapaciteit uit te breiden door de aanschaf van de eerste aanhanger. Hiermee kan met 1 auto het dubbele aan vracht worden meegenomen, namelijk 28 i.p.v. 14 pallets, ofwel 104 i.p.v. 52 fruit- kisten. Tevens wordt er een nieuwe bakwagen aangeschaft, want 180 pk voor een vrachtwagencombinatie is toch niet helemaal van deze tijd….In juni 1997 wordt de eerste nieuwe auto van Ton en Petra, een 320 pk sterke Volvo FL 10 afgeleverd.

 

Doordat het vervoer zich steeds vaker over het hele land uitbreid en er ook vraag komt naar ritten over de landsgrenzen wordt besloten tot de aanschaf van een DAF 95 XF met een koel-vries aanhanger. Augustus `98 staat deze combinatie op de weg.

 

De werkzaamheden breiden zich uit er wordt met 3 auto`s 6 dagen per week vanuit Amsterdam een route met dagverse producten gereden naar diverse tehuizen en instellingen. Dit betekent dat het wagenpark en personeelsbestand uitgebreid wordt en in 2001, tijdens het 5 jarig jubileum, bestaat het bedrijf uit 7 man personeel en 6 vrachtauto`s, te weten 1 bakwagen, 3 combinaties en 2 trekkers met oplegger.

Het wagenpark van Ton Brandhoff Transport mag dan bekend staan als zeer modern en goed onderhouden, toch wordt het verleden niet vergeten. Vandaar dat Ton stiekem altijd nog op zoek was naar een knappe Daf Space Cab uit de jaren 80, het type waar hij zelf als chauffeur op begonnen is. Eind 2002 kon deze droom werkelijkheid worden doordat er in Nijmegen een gaaf exemplaar stond van dit type auto. Na zware onderhandelingen wildede eigenaar de auto dan wel verkopen. Eenmaal in Nibbixwoud werd de auto opgeknapt en in de bedrijfskleuren gespoten. Af en toe wordt er nog wel een ritje mee gedaan maar het is voornamelijk voor de hobby dat deze auto erbij gekomen is!

 

Echter, de ontwikkelingen gaan door. In 2004 wordt er in eigen huis een systeem bedacht dat het mogelijk maakt een 2 compartimenten trailer met een apart koel- en vriesgedeelte in een handomdraai om te bouwen naar een reguliere trailer voor het vervoer van pallets. De tussenwand panelen, welke een aluminium frame als basis hebben, kunnen via een railsysteem in de lengte en in de opbergpositie in de breedte verschoven worden. Zo kan dus ook nog de lengte van de tussenwand naar behoefte bepaald worden. De berging van de tussenwand kost niet meer dan 1 palletplaats!

  

Momenteel, anno 2020, bestaat het bedrijf uit 3 vrachtauto's, 1 voor Ton zelf, 1 voor zoon Bas en 1 voor een chauffeur in loondienst die 7 dagen per week klaar staan om de kwaliteit en service te verlenen waar Ton Brandhoff Transport om bekend staat.